#INTERVIEW


‘Wij vonden de brugklas
zelf ook heel spannend’

Op school hebben we docenten en leerlingen. Dat weten we allemaal, maar er houden zich veel meer mensen bezig met het ondersteunen van het onderwijs op onze school. Bijvoorbeeld Jos Hoogstad en Jasmina Schattenberg: zij zijn de afdelingsleiders van de onderbouw. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Zelf had ik geen idee, ik wist bijvoorbeeld niet eens dat er verschillende afdelingsleiders waren. Dus wat is dan beter dan het ze gewoon te vragen?

Waarom zijn er afdelingsleiders in de onderbouw?

“Nou”, zeggen Jos en Jasmina, “afdelingsleiders zijn verantwoordelijk voor al het onderwijs binnen hun afdeling. Zo is Jos het aanspreekpunt voor alle derde klassen in het vwo en Jasmina voor alle eerste en tweede klassen. Wij zijn niet alleen verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs (dat er goed les gegeven wordt, red.), maar ook dat er een goede sfeer is (dat we ook nog een beetje lol hebben, red.).”

“Nu zijn we onder andere leerlingen aan het aannemen die volgend jaar op school komen. Daarbij moeten we dus ook rekening houden met hoeveel klassen er komen. Of we helpen met het plannen van de activiteitenweken en de Open Dag. Door het jaar heen zijn er ook prognosevergaderingen. Hier bespreken wij, met alle docenten, voor elke klas wat de verwachtingen zijn en of de leerlingen over kunnen gaan (ik vind van wel, red.) en op welk niveau ze het beste op hun plek zitten. Ook kijken we al naar hoe volgend jaar de lessen eruit gaan zien en of alles op schema loopt. We kijken naar hoe het onderwijs op elkaar afstemt, dus of er bijvoorbeeld genoeg docenten zijn voor het tweetalig onderwijs. We hebben ook een besluit genomen over het tweetalig onderwijs voor de mavo-klassen.” Eigenlijk zijn het dus een flink aantal grote beslissingen waar Jos en Jasmina iets over te zeggen hebben en over mee mogen denken.

Waar zijn jullie dan dagelijks zoal mee bezig?

Hoe zorgen jullie ervoor dat de leerlingen die volgend jaar op school komen zich thuis voelen?

“We vinden beiden dat het hier op school goed geregeld is met de wenweek, waar de nieuwe leerlingen die naar de brugklas gaan, elkaar en hun mentor meteen leren kennen. Zo hopen we dat kinderen zich snel op hun gemak gaan voelen, wat weer helpt om makkelijker te kunnen leren.”

“Een voorbeeldje is Bring Your Own Device, dat dit jaar nieuw is. Daar zouden de voorbereidingen misschien verbeterd kunnen worden, zowel van de docenten als van de leerlingen. En misschien gaan we beter in kaart brengen welke vaardigheden we nou verwachten van de leerlingen.”

Wat zijn dingen die jullie zouden willen verbeteren in de begeleiding van de onderbouw?

Wat vinden jullie het leukste aan dit werk?

Jos: “Ik vind het heel gaaf om onderwijs te organiseren. Dat je als organisatie ervoor zorgt dat de leerlingen zich thuis voelen en docenten kunnen doen waar ze goed in zijn. Als dat proces goed verloopt, vind ik dat heel leuk om te doen.” Leuker dan zelf les geven? “Afdelingsleider zijn of als docent voor de klas staan is totaal ander werk, maar beide vind ik leuk om te doen.”

Jasmina: “Ik doe het vooral omdat ik op deze manier met mensen kan werken, zowel met leerlingen als docenten. Ik ben in een positie waarin ik hoop enige invloed te hebben op ontwikkelingskansen, zowel voor leerlingen als docenten. Dus als er problemen zijn, of zorgen, dat we gaan kijken hoe we er samen kunnen komen.”

Wat is jullie leukste jeugdherinnering aan de brugklas?

Jos: “Ik weet nog wel dat wij ook een brugklaskamp hadden, wat ik erg spannend vond. Maar de klas was superaardig. Het leukste vond ik dat er een filmclub was, want toen hadden we nog geen Netflix. Dus was er een kleine bioscoop in de aula van school gemaakt en dan gingen we met z’n allen in de aula zitten met wat snoep.”

Jasmina: “Op mijn middelbare school (Metameer) hadden we ook een wenweek. Dat werd bij ons de relatiedagen genoemd, wat ik wel erg spannend vond. Binnen no time voelde het alsof we elkaar al jarenlang kenden – allemaal in hetzelfde schuitje. In drie dagen hadden we ongeveer 80 kilometer gefietst met allemaal tussenstops en verschillende activiteiten gedaan, waardoor je een goede band kreeg met de medeleerlingen.


Toen ik naar de brugklas ging, had ik een hele leuke mentor genaamd Frank Roosenboom, waardoor ik me heel snel thuis voelden. Twee jaar geleden heb ik de managementopleiding gedaan om dit werk te kunnen doen en toen zat ik daar met zijn vrouw. Toen hoorde Frank dat ik ook in het onderwijs terecht ben gekomen, dat was erg leuk!”

Wat is jullie advies voor de leerlingen
die volgend jaar bij ons op school komen?


Jasmina: “In eerste instantie om er met een open blik in te stappen, met het vertrouwen dat we er allemaal zijn en klaar staan om te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft.”


Jos: “Soms komen er leerlingen die nog helemaal geen vrienden hebben, want ze komen alleen van de bassischool. Dat is natuurlijk best eng, maar ik zeg dan altijd: je beste vrienden zitten er al tussen, je moet ze alleen nog ontmoeten.”

Hopelijk weten jullie nu wat meer over onze afdelingsleiders van de onderbouw Jos en Jasmina. Mocht je vragen hebben, dan kun je zeker op bezoek bij ze komen.
De deur van lokaal 51 staat altijd voor je open!

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!