#VOORWOORD

door Joris Bovy

rector Kandinsky College Nijmegen

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

Deze quote van John Lennon (een van de leden van The Beatles, voor de jongere lezers onder ons) is heel wat keren door mij heen geschoten afgelopen maanden. Alles liep dit schooljaar anders in ons zo planmatig ingerichte voortgezet onderwijs. Geen van ons had ervaring met het plotseling sluiten van een school en het organiseren van onderwijs op afstand. We zijn aan de slag gegaan en het was telkens weer schakelen, uitproberen, communiceren, bijstellen en doorgaan. En dachten we georganiseerd te zijn, dan veranderde de situatie weer en konden we opnieuw beginnen. Lessen, examens, PTA’s, toetsen, leerlingebegeleiding: alles moest om. Onze examensecretaris Jos Olsthoorn geeft hier in zijn verhaal een mooi beeld van.

Brand En net toen we zicht hadden op de opening van de school per 2 juni, gooide de brand letterlijk roet in het eten. Wéér moesten alle plannen om en zou het nog twee tot drie weken extra duren voor we weer leerlingen konden ontvangen. Dit kostte veel energie, ons incasseringsvermogen werd flink op de proef gesteld. Het was een pittige rollercoaster, de afgelopen tijd. Maar ik kijk terug met veel respect en trots. Ik ben er trots op hoe de school van de ene op de andere dag overschakelde op onderwijs op afstand. Niet meteen perfect, maar wel elke dag weer een stukje beter. En ik heb veel respect voor onze medewerkers, die met veel energie zijn gaan improviseren en pionieren. Op school was het stil, te stil. Het grootste gemis de afgelopen tijd was toch wel de interactie met onze leerlingen. Het is knap wat docenten inmiddels kunnen met Zoom, maar onderwijs gaat toch over écht contact. Een leerling in de ogen kunnen kijken om te zien of de uitleg aangekomen is, of een complimentje geven aan een leerling die zichzelf overtroffen heeft.

Respect Ik heb ook veel respect voor onze leerlingen. De situatie heeft op hen veel impact gehad. We hebben als school veel geleerd de afgelopen periode, maar onze leerlingen zeker ook. De discussie over mogelijke leerachterstanden gaat wat mij betreft voorbij aan waardevolle leerervaringen die in deze coronatijd wél zijn opgedaan: het ontwikkelen van meer zelfstandigheid, discipline en flexibiliteit. We hebben allemaal geleerd hoe belangrijk sociale contacten zijn in het leven! In de bijdragen van onze leerlingen in dit Kandinsky Nieuws lees ik hoe veerkrachtig ze zijn. Voor onze examenleerlingen was de impact van corona wellicht het grootst. Geen centrale examens, geen stuntdag, geen gala. Toch mooi dat er één traditie wel in stand gehouden wordt, lees hier meer over in de bijdrage van Pieter van den Dries- die tevens afscheid neemt van de leerlingenraad. Ik heb, werkend aan tafel met mijn kinderen van 9 en 11, ook regelmatig gedacht aan alle ouders van onze leerlingen. Ook zij verdienen allemaal een groot compliment voor hun support de afgelopen tijd. We hebben het echt met elkaar gedaan.

Volgend schooljaar Wat ik ontzettend spannend vind, is hoe we volgend schooljaar gaan starten. Mogen we in september al ‘back to normal’ of blijven we nog een tijdje werken met een mix van op school en op afstand? We hopen dit zo snel mogelijk duidelijk te krijgen, maar houden er rekening mee dat de situatie ook zomaar weer kan veranderen. Ik hoop vooral voor onze nieuwe brugklassers dat zij een normale start kunnen maken. En ik denk ook aan onze examenkandidaten die na de zomer gaan beginnen aan hun studie. Hoe gaat dat zijn? Voorlopig zullen we nog moeten leven met veel vragen en veel onzekerheden. Dat is een flinke uitdaging, die vraagt om vertrouwen, samenwerking en een positief gemoed. Ik ben blij dat we over dat laatste in ruime mate beschikken op onze school. Voor nu is de vakantie in zicht. Ook al zitten velen al tijden thuis, dat er ‘even niets hoeft’ is welkom en welverdiend.

Ik wens iedereen een heerlijke tijd toe, en een goede start van het nieuwe schooljaar. We houden je op de hoogte!