#LEERLINGACTEURS


Feedback vanuit leerling-perspectief

In 2015 is op initiatief van onze schoolopleider Wil Boezen het Kandinsky College begonnen met het project leerlingacteurs. Hierin werden leerlingen opgeleid om docenten vakmatige feedback te geven in gesprekstechnieken en een MOS (moeilijke onderwijs situatie). Denk hierbij aan het voeren van mentorgesprekken of een les waarin ze eerst als klas acteren/ de docent observeren en vervolgens feedback geven….

Veel collega’s hebben hun voordeel kunnen doen met de feedback gezien door de ogen van een leerling.

+++ OPROEP +++

Waarde Kandinsky Nieuws-lezer,

Nieuwsgierig geworden naar een ervaring uit het werkveld? Lees vooral de bijdragen van de leerlingen Pieter van den Dries & Femke! Graag aan het werk als leerlingacteur? Je kunt reageren op de brief die je binnenkort krijgt of meld je in het begin van het volgend schooljaar tijdens de werving voor nieuwe leerlingacteurs.

Wil Boezen, schoolopleider & Francien van den Bekerom, coach leerlingacteurs

Twee leerlingacteurs aan het woord:

Vier jaar geleden heb ik mij aangemeld voor de leerlingacteurs. We zouden worden opgeleid om docenten (in opleiding) weer plezier in hun vak te geven. Klinkt goed, toch? Door de enorm professionele Karen zijn we toen in een aantal sessies op donderdagmiddag opgeleid tot volwaardige leerlingacteurs. We leerden over stemgebruik, verbale- en non-verbale communicatie, de roos van Leary en maakten kennis met pedagogische afkortingen als ‘’MOS’’ (moeilijke onderwijs situatie), ‘’OMA’’ (oordeel/ mening/ advies) en zelfs ‘’LSD (luisteren/ samenvatten/doorvragen)’’. De eerste keer dat we onze theorie in de praktijk uitoefenden was heel erg spannend. Het observeren, acteren en feedback geven aan docenten was voor ons allemaal nieuw. Tijdens de trainingen en de cursus was het altijd gezellig in de groep. Iedereen vertrouwt elkaar en docenten voelden zich op hun gemak. De enorm fijne werksfeer maakte het zo voor iedereen leuk om te doen.

Wat mij ook heel erg is opgevallen, is mijn veranderde perspectief in de les. Na de cursus vielen me steeds meer dingen in mijn reguliere lessen op. ‘’Waarom pakt deze docent het op deze manier aan?’’ ‘’Waarom luistert iedereen zo goed naar deze docent, en waarom minder naar een ander?’’ Naarmate we meer ervaring als leerlingacteur opdeden kwamen er steeds meer antwoorden op deze vragen. Zo leer je echt anders te kijken naar je lessen! Al met al heb ik heel veel geleerd van mijn tijd bij de leerlingacteurs. Ik zou het zo overdoen :)

Pieter van den Dries, leerlingacteur sinds 2016

Ik maak ondertussen twee jaar deel uit van de leerlingacteurs. Toen ik hoorde over leerlingacteurs was ik erg nieuwsgierig en enthousiast over wat het inhield. Ik had op een musicalschool gezeten toen ik jonger was en vind het nog steeds erg leuk om musical gerelateerde dingen te doen.

Tijdens de opleiding heb ik geleerd hoe je lichaamstaal nog beter kan lezen, hoe je het beste feedback moet geven en hoe je moet multitasken. Ik doe het allemaal met ontzettend veel plezier, ik vind het heerlijk om de klas op de kop te zetten tijdens het acteren terwijl ik kan kijken naar verbeterpunten bij de docent. Het geeft me een heel goed gevoel om te weten dat ik de docenten kan helpen met de skills die ik het geleerd. Ook tijdens de les merk ik dat ik vaak bezig ben met hoe een docent een situatie handelt.

Dankzij leerlingacteurs heb ik nieuwe mensen leren kennen en vrienden gemaakt, ik kan een van mijn interesses op school uitoefenen en ik heb een zelfreflectie gedaan naar mijn eigen gedrag in een klas. Ik heb geleerd wat ik kan verbeteren en wat ik goed doe tijdens de les en welk effect dit heeft op een docent. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik de kans heb gekregen om deel te zijn van leerlingacteurs en ik zal er nog veel aan hebben in de toekomst.

Femke Westerbeek, leerlingacteur sinds 2018