#REPORTAGE

Leerlingen ontwerpen Oersoep-etiket


Faisa de Vreugd

Dit voorjaar ging er een bijzonder samenwerkingsproject van start, met een kick off op de creatieve broedplaats van het Honig-complex. Jonge ontwerptalenten van het Kandinsky College in Nijmegen zijn aan de slag gegaan met een etiketontwerp voor het Nijmeegse bedrijf Oersoep. Zij leerden tijdens dit project hoe creativiteit verbonden kan worden aan ondernemerschap. Met fantastische resultaten!

Cadavre exquis

Een bijzonder detail: de etiketten zijn allemaal ontworpen door alle leerlingen samen. Hoe? Door de surrealistische methode van cadavre exquis. Deze methodiek zorgt ervoor dat elke deelnemer evenveel te zeggen heeft zonder compromissen te hoeven sluiten. Tijdens het maakproces waren er zes rondes, waarbij alle zes deelnemers aan het project werkten. In de eerste ronde van het proces creëerde elke student een object, idee, voorstel en gaf deze door aan de volgende deelnemer. Tijdens de tweede ronde ontwikkelde de volgende deelnemer het idee van de gever, waarna de student het weer doorgaf aan de volgende deelnemers. In zes rondes ontstonden er zo zes eindwerken, waar iedereen aan mee heeft gewerkt. Dat betekende steeds weer loslaten, je werk toevertrouwen aan een volgende deelnemer.

Schetsproces

Eindresultaat

Co-creatie

Naast het onderzoek en ontwerp moesten de leerlingen rekening houden met en voldoen aan wat de klant wil en verwacht. De kaders waarbinnen de leerlingen moesten werken, werden afgebakend door Oersoep. Daardoor heeft dit project ervoor gezorgd dat leerlingen op een constructieve, verantwoordelijke en creatieve manier hebben leren samenwerken. Een echte uitdaging voor jong ontwerptalent uit de vijfde en zesde klas.

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!

"Ik vond het leuk om mee te werken aan een project waarvan het eindresultaat echt een doel had en dat het ook echt afgedrukt zou gaan worden. Ook vond ik het leuk om samen te werken met andere mensen, waar ik normaal gesproken geen contact mee heb maar met wie ik nu samen een etiket ontworpen heb. In het project heb ik ook geleerd om met verschillende technieken te werken en heb ik dingen gemaakt die ik zelf nooit gemaakt zou hebben.”

Inge Roelofs, V5