#NIEUWS


The Greatest Showman in maart 2021 in het theater

Kandinsky Musical gaat weer voor volle zalen

door Jos Olsthoorn

Jaarlijks zorgt een schitterende musical in theater Maldensteijn voor uitverkochte zalen. Met dans, prachtig toneelspel, zang en een eigen orkest. Het is de Kandinsky musical, waar zowel docenten als leerlingen aan meedoen. De musical wordt mede georganiseerd en begeleid door muziekdocent Jos Sloot. Dat is ieder jaar een hele klus maar zo ontzettend waardevol, vertelt hij.

Illustratie: Jasmine Cohen

Jos, waarom zou elke school een musical moeten hebben?

In de vijftien jaar dat ik op het Kandinsky College werk, heb ik al veertien musicals meegemaakt- deels als regisseur, deels als dirigent en arrangeur. Het maken van een musical is voor leerlingen, docenten en makers elk jaar een feestje.

Een musical betekent toneel, dans, muziek en techniek. Dat vergt dus de nodige voorbereiding, want we willen er iets moois van maken. We werken ongeveer een half jaar lang intensief toe naar de voorstellingen en voeren die uiteindelijk ook vijf keer op voor medeleerlingen, docenten, ouders en andere belangstellenden.

Wat is er volgens jou zo goed aan meedoen met de muscial?

Het is voor iedereen, leerling en docenten, een mogelijkheid om (on)bekende talenten en vaardigheden te ontwikkelen, maar ook te laten zien. Ga maar eens op het toneel staan, voor zo’n groot publiek. Dat moet je durven. Maar als je er staat, geeft dat zoveel zelfvertrouwen!

Elke keer is dit voor alle betrokkenen een grandioze ervaring. Daarnaast geven expressievakken als muziek, toneel en dans andere mogelijkheden aan leerlingen om zich te uiten dan met woorden alleen. Vandaar het belang om elk jaar een musical te maken. Zeker wanneer vakken als dans en toneel niet apart gegeven worden.

“Het is voor iedereen, leerling en docenten, een mogelijkheid om (on)bekende talenten en vaardigheden te ontwikkelen, maar ook te laten zien.”

Het organiseren van een musical klinkt als een enorme klus.

Ja dat wel, het vraagt van alle betrokkenen energie en tijd, waardoor je de lasten kunt verdelen. In het productieteam zit een dansdocent, de dirigent, de regisseur, de productieleider en een zangdocent. Dit team bekijkt elk jaar welke musical we gaan uitvoeren, in overleg met leerlingen. Want zij moeten de musical ook leuk vinden. Daarna wordt gekeken of het plan ook uitvoerbaar is betreft zang en muziek.

En dan beginnen de repetities?

Als we besloten hebben welke musical we gaan uitvoeren, vinden er audities plaats voor dans, spel en zang. Dan worden de hoofdrollen verdeeld. Ongeveer een half jaar van tevoren starten de repetities. We werken elke week anderhalf uur aan scenes, dans, spel en zang. Tegelijkertijd, maar wel apart, repeteert het orkest. Rond Kerstmis gaat het orkest samen met de zangers en zangeressen repeteren. Voorafgaand aan het theater vinden er een paar doorlopen plaats. We oefenen om de musical in een keer uit te kunnen voeren. Natuurlijk gaat er ook wel iets fout. We gaan door totdat alles goed gaat zodat we het theater in kunnen. We regelen ook de kaartverkoop, posters, kostuums, licht en geluid. Kortom: het is best een uitdaging.

Hoe ging het vorig jaar? En wat voor moois staat er nu op de planning?

Vorig jaar hebben we de Lion King gespeeld. Een stroef begin, daarna een ware happening met geweldig spel, dans en zang. Ook het orkest was weer fantastisch. Helaas moest de laatste voorstelling afgelast worden vanwege de lockdown. Dit jaar is de planning om de musical The Greatest Showman te maken. De repetities zijn begonnen, alles loopt weer. Nu maar hopen dat corona dit jaar geen spelbreker zal zijn.

Vond je dit een interessant artikel? Deel het via: