#INBEELD


“Van sommige collega’s heb ik les gehad”

Oud-leerling They van der Wielen geeft nu Engels op het Kandinsky College

door Atie le Sage

They van der Wielen (22 jaar) volgt de lerarenopleiding aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Hij loopt bij ons zijn eindstage en hoopt dit schooljaar af te studeren als docent Engels. Van augustus 2010 tot juli 2017 was hij leerling op onze school. Hoe ervaart hij het schoolleven vanaf de andere kant van de schoolbank?

Ik ben benieuwd hoe jij tot je keuze voor het vak Engels bent gekomen?

Als ik heel eerlijk ben, was Engels mijn tweede keus. Ik wilde audiovisuele media gaan doen, maar daar had ik niet het juiste portfolio voor. Ik vind Engels, tweetalig onderwijs en presenteren leuk. Ik werkte achter de kassa in de supermarkt en vind werken met mensen ook leuk. Door dit te combineren kwam ik uit bij de lerarenopleiding Engels.

Je bent oud-leerling van onze school en nu werk je hier als leraar in opleiding. Wat is er in de tussentijd veranderd?

Positive Behaviour Support was al een ding toen ik hier op school zat, maar nu leeft het veel meer. Dat is een van de grootste verschillen. Het is nu echt een deel van het klimaat van de school. Toen ik zelf in de 3e klas zat, hadden docenten net een PBS-cursus gehad en hoorden we ze zeggen: “Ik moet nu positief zijn.” Als een docent dan iets negatiefs zei, reageerden we gelijk met “Dat is niet PBS.” Dat is natuurlijk niet hoe PBS werkt, maar dat zie je nu niet meer gebeuren. Respect en waarden zijn nu heel belangrijk. Dat zie je overal door de school terugkomen en leerlingen weten dat ook.

Wat zou jij graag willen verbeteren op school?

Ik werk altijd met LessonUp, dit is interactieve presentatiesoftware. Ik merk dat mijn leerlingen dat heel leuk en fijn vinden. Ik denk dat als docenten meer kennis of ervaring hebben met zulke ICT-mogelijkheden, ze leerlingen enthousiaster zouden kunnen krijgen. Ik kreeg van een leerling de reactie “Oh meneer, dit is zoveel fijner werken dan het boek.” Ik dacht: haha die heb ik mooi te pakken. Want het was gewoon de opdracht uit het boek, maar nu via het scherm.

Wat voor stijl van lesgeven ligt jou, denk je? En is er een docent die hierin jouw voorbeeld is geweest?

Als docent en als persoon vind ik gelijkheid heel belangrijk, dat iedereen in zijn waarde staat, dat je mag zijn wie je bent. Ik probeer altijd positief naar leerlingen te zijn, open, mezelf - zodat als er iets is, ze naar mij toe durven komen. Er zijn in mijn tijd ook docenten geweest die dat zo deden. Als we dan toch namen gaan noemen…David Rous was de laatste twee jaar mijn mentor. Hij was altijd heel joviaal, open en leuk voor de klas. Hij was altijd wel mijn voorbeeld.

Zijn er dingen die je zou willen veranderen in school?

Ik heb zelf het profiel cultuur en maatschappij (C&M) gevolgd. Ik vind dat er best weinig cultuurvakken zijn. Tekenen, handvaardigheid en muziek, dan houdt het op. Dat vond ik als leerling al heel jammer. Nu zijn er gelukkig de Xplore-uren, maar meer kunstvakken als drama, fotografie en mode zou fijn zijn, zodat leerlingen die daar interesse in hebben, zich ook kunnen ontplooien. Toen ik hier op school zat, hadden we maar een klein groepje C&M. Er was niet veel respect voor ons profiel vanuit leerlingen en docenten. Als er meer kunstvakken zijn, komt er misschien ook meer aandacht en respect voor. Ik vind het jammer dat dit profiel soms een beetje een lage status heeft. Ik heb echt leerlingen gezien die zich door de universiteit hebben geworsteld en zoveel meer profijt zouden hebben gehad bij een ander profiel. Voor mij was C&M echt de enige optie.

Ik vind het vooral leuk als ik contact kan krijgen met de leerlingen en ik kan zien wie ze zijn, wat ze willen doen.

Wat is voor jou de grootste drijfveer in je vak?

Ik vind het vooral leuk als ik contact kan krijgen met de leerlingen en ik kan zien wie ze zijn, wat ze willen doen. Engels is een taal, dus dan kun je veel werken met communicatie. Dat ik hun persoonlijke groei zie, dat ik ze kan vormen tot, zoals Kandinsky ook zegt, een wereldburger.

Wat vind je moeilijk aan lesgeven?

Ik weet niet of ik nu te veel vertel over mijn proces, maar soms vind ik orde houden moeilijk. Ik wil graag op professionele basis de vriend van de leerling zijn en als ik dan streng moet zijn, vind ik dat zelf niet leuk. Ik ben daar nog zoekend in.

Hoe ervaar je de begeleiding voor jou als leraar in opleiding?

Ja, heel goed. Ik ken de meeste collega’s natuurlijk. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin.

Was het een voordeel of een nadeel, dat je de meeste collega’s al kende?

Allebei wel een beetje. Ik ben van nature niet bang om op mensen af te stappen. Maar ik had natuurlijk ook wat vooroordelen over collega’s, want van sommige heb ik les gehad. Dat is geweest. Het is nu een collega, ik wil professioneel zijn. We doen dit gewoon.

Zie je nu andere kanten van docenten?

Jawel, maar als ik terugdenk, zag ik die altijd al wel. Als leerling denk je gewoon niet aan die aspecten.

Doe je nog andere dingen op school naast lesgeven?

Ik help mee met het Voordrachtfestival. Ik vind het heel leuk om dit met de bovenbouw te doen. Het is toneel en daar ligt mijn passie een beetje.

Wat is je doel voor de nabije toekomst?

Dat ik afstudeer, dat ik verder kan. Misschien dat ik toch nog iets met audiovisuele media wil doen of een opleiding tot dramadocent. Het voelt soms echt als de keuzestress die je in vwo 6 hebt. Er valt zoveel te kiezen. Maar ik kan in ieder geval altijd lesgeven!

Is er nog iets wat je graag kwijt wil?

Toen ik hier in 2010 op school kwam wist ik zelf nog niet dat ik gay was. Ik werd daar al wel mee geconfronteerd door andere leerlingen. Er was een homoseksuele docent en jongens hadden zoiets van: ik hoop maar niet dat hij me gaat aanraken. Ik merk nu dat er in die 10 jaar zoveel is veranderd. Ik zeg gewoon tegen leerlingen dat ik een vriend heb. Ze vinden het allemaal gewoon leuk. Ze accepteren het en ze willen erover weten. Dat zie ik niet alleen op deze school – in het algemeen staan leerlingen daar meer open voor. Ik vind dat een hele positieve verandering.

VOND JE DIT EEN INTERESSANT ARTIKEL?

DEEL HET VIA: