#ONDERWIJSINNOVATIE


Ruimte om te experimenteren

Landgoed Grootstal

Door Kars Verbeek

Op een paar minuten lopen van het Kandinsky College ligt het Landgoed Grootstal: een door de stad ingesloten familielandgoed waar allerlei duurzame bedrijfsactiviteiten worden gecombineerd met zorg voor cultuurhistorie, landgoed en natuur. De huidige werkwijze van de beheerder, Kien van Hövell, richt zich op duurzaam ondernemerschap, biodynamische kleinschalige landbouw en deeleconomie met meervoudige waardecreatie. Zo zijn er op het landgoed een schaapherder, kruiden-, bloemen- en moestuinen, een boomgaard, een wijngaard, een imker met bijenkasten en worden er workshops gegeven rondom voedsel, kringlopen, bodem en duurzaamheid. Midden op het landgoed staat een ‘landbouwschuur’, genaamd het LandgoedLAB. Het LandgoedLAB is gebouwd met natuurlijke materialen en volgens de principes van de Gulden Snede, en is een innovatieve werkplaats die geschikt is voor groepsbijeenkomsten.

Kruisbestuiving stad & land

Sinds enkele jaren heeft het Kandinsky College een samenwerkingsverband met het Landgoed Grootstal, waarbij het doel is een brug te slaan tussen stad en landgoed. Het Kandinsky mag gebruik maken van deze prachtige plek en het LandgoedLAB, waardoor elke docent op elk willekeurig moment een les op het landgoed kan geven. Voor verschillende vakken, maar ook voor projecten en profielwerkstukken, biedt het landgoed met haar experts tal van mogelijkheden. Komend voorjaar zal een werkgroep met docenten van verschillende vakken verder onderzoeken wat de kansen en de meerwaarde van het landgoed zijn voor het onderwijs.

Januari 2019 – winter op het landgoed

Terwijl buiten een laagje sneeuw en binnen de brandende houtkachel zorgen voor wat extra sfeer, werken 48 leerlingen uit t2c en hun Spaanse maatjes een hele ochtend aan opdrachten rondom voedsel op het landgoed. Leerlingen onderzoeken o.a. waar hun voedsel vandaan komt, wat de impact van vlees is, ze proeven meelwormen, bakken pannenkoeken, helpen mee in de boomgaard en leren over de kringlopen in de moestuin naast het LandgoedLAB. De rust en ruimte van het landgoed lijken een positief effect te hebben en het onderwerp zet de leerlingen aan het denken. Een paar weken eerder is havo 5 op het landgoed tijdens een blokuur natuurkunde. Havo 5 is bezig met het onderwerp ‘energie’ en werkt op het landgoed aan verschillende praktische opdrachten. Zo krijgen leerlingen per tweetal de opdracht om een windmolen te bouwen die een gewichtje van 10 gram in 15 seconden zo hoog mogelijk optakelt. De molen moet gebouwd worden van papieren bordjes, bekertjes, wc-rollen, satéprikkers, touw en oud papier. Na deze uitleg gaan de leerlingen meteen allemaal aan de slag en ontstaan er al snel 15 verschillende modellen. Het energieneutrale LandgoedLAB blijkt ook hier een geschikte locatie voor praktische opdrachten en discussie over energie, footprints, CO2-reductie en het klimaat.

gesnoeide takken verzamelen (klas t2c)

windmolens bouwen (havo 5)

een 'vierkante-meter-tuin' bouwen (klas t2c)

keurmerken op verpakkingen bestuderen (klas t2c)

windmolens bouwen (havo 5)

buitenwedstrijdje krant verbranden met zonlicht en lens (havo 5)

Meerwaarde voor het onderwijs

Het landgoed biedt verschillende mogelijkheden voor alle vakken en de komende maanden zullen verschillende docenten en groepen leerlingen ontdekken wat de meerwaarde maar ook de nadelen kunnen zijn. Activiteiten en onderwerpen die op de planning staan, zijn onder andere een pierenproject in samenwerking met de universiteit van Wageningen, helpen in de moestuin waarin onderzoek kan worden gedaan, het bouwen van een bijenhotel, onderzoek aan de bodem, water, lucht, energie, plastic, voedsel, kookles, kringlopen, veldwerk en nog veel meer. Heb je vragen over het landgoed of een goed idee, laat het weten!

Meer over Landgoed Grootstal: www.landgoedgrootstal.nl

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!