#CORRESPONDENTBUITENLAND

De langeafstandsrelatie tussen Albany en Nijmegen

Door Klinte de Rijck

Dit jaar vierden we de band tussen de VS en Nederland en specifiek de 72 jarige vriendschap tussen Nijmegen en Albany NY en de 82nd Airborne Division. In het kader hiervan vond er afgelopen oktober een educatieve reis met Nijmeegse scholieren naar Albany plaats.

In 1947, toen Nijmegen net de oorlog achter de rug had, kwam er op de Waalkade een schip vol met hulpgoederen en bouwmaterialen aan. Het schip kwam uit Albany en was onderdeel van een brede hulpactie die deze hoofdstad van de staat New York had opgezet.

Samen met zeven docenten en de stichting Friendship Albany Nijmegen (FAN) namen tweeëndertig leerlingen van het Kandinsky College en het Mondial College deel aan dit trans-Atlantische project. Het belang van humaniteit en vriendschap in de wederopbouw na oorlog werd benadrukt, evenals de bewustwording en het besef dat vrijheid geen gegeven is en hoe belangrijk het is om je daarvoor in te zetten.

Na thuiskomst werkten de leerlingen onder leiding van Jeroen Weijzig hun ervaringen uit tot publieksvriendelijke artikelen tijdens de masterclass ‘FAN: Friendship Albany-Nijmegen’. Hieronder zullen acht leerlingen van onze school in geuren en kleuren vertellen hoe zij hun Albany-reis ervaren hebben.

Over de samenwerking met stichting FAN

door Sanne van den Hoek & Milan Zivanovic

Dining with The Dutch settlers

Tijdens onze reis naar Albany heeft de FAN veel activiteiten voor ons geregeld. Eén van de eerste activiteiten die we hebben gedaan was het brengen van een bezoek aan twee high schools in Albany. Een tweede activiteit was een heerlijke surprise barbecue van The Dutch settlers in samenwerking met FAN. Eerst hebben wij een lange wandeling gemaakt, genaamd The Dutch settlers route, waarna we hongerig op de lekkere barbecue konden aanvallen. Na afloop van de barbecue speelden we een leuk, maar zeker ook competitief potje volleybal tegen de mensen van het Mondial College – die we uiteraard dik ingemaakt hebben!

Note in a coat

FAN heeft ook een mooie film gemaakt over hoe Albany Nijmegen hielp na de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. Deze film werd voor het eerst aan de medewerkers van het New York State Museum getoond: het museum waar de film ook zal gaan draaien. In het New York State Museum hebben we veel geleerd over de geschiedenis van de staat New York. Daarom gaan ze de film juist daar dan ook draaien. De film heet “Note in a coat” en hierin zijn ook een paar leerlingen van onze scholen te zien!

Wij van het Kandinsky College en het Mondial College vonden de samenwerking met FAN erg geslaagd. Het succes van deze reis hebben we wat ons betreft te danken aan zowel onze docenten als aan Anja Adriaans (oprichter van FAN). Al met al vonden wij het een superleuke reis die we ons altijd zullen blijven herinneren.

Over onze tijd in New York City

door Maico Kokke en Harvey Smulders

Big city lights

In New York City hadden we elke dag een verzamelpunt: het Military Recruitment Center op Times Square. Als we daar ’s avonds aankwamen was het vaak al donker, maar op Time Square leek het altijd wel dag: zoveel licht gaven de reclameborden! We verzamelden meestal pas rond 22:00 uur, maar dan was het op Times Square nog superdruk. Wij vonden het fijn om altijd wat eerder aan te komen op Times Square, aangezien we ons dan rustig de ogen uit konden kijken.

In New York zijn we met de ferry naar een stuk gegaan dat Staten Island heet. Vanaf de ferry kregen we een mooi zicht op het vrijheidsbeeld. Op Staten Island kwamen we aan bij een winkelcentrum. Er was daar niet echt veel te doen tenzij je geld te veel had, maar dat hebben wij natuurlijk niet. De meesten gingen dus rondhangen en dan weer terug.

9/11

Brooklyn Bridge leek van veraf niet zo interessant, maar toen we er overheen liepen was het geweldig: zeker de hoge bogen vonden wij heel bijzonder. De totale afstand van de brug is bijna 2 km lang waarbij je grotendeels een mooi uitzicht had - als er tenminste geen andere toeristen waren die voor je stonden. We vonden Central Park ook heel erg mooi. Het was heel grappig om zoveel planten te zien in het centrum van een van de grootste steden van de wereld.

De 9/11 memorial en het 9/11 museum maakten een grote indruk op ons. Eén van de eerste dingen die je ziet, is een ijzeren zuil die helemaal verbogen is tijdens het instorten. Een stukje verder zie je projecties van de laatste woorden van slachtoffers. Als je helemaal beneden in het museum bent kun je twee kanten op: aan een kant is een in memoriamgedeelte, waar foto's van alle mensen die zijn omgekomen hangen, en aan de andere kant zie je een tijdlijn van de gebeurtenissen op 9/11 en veel beelden van bijvoorbeeld het moment dat de tweede toren werd geraakt. Als je het museum doorgelopen bent, kom je bij de reflectingpools. Dat zijn de plekken waar de toren stonden. Om de reflectingpools staan marmer stenen met de namen van de slachtoffers.

Ons bezoek aan New York was inspannend, maar vooral ook interessant en indrukwekkend!

Over de scholen in Albany

door Blanca Ordelmans & Tara Pulles

Zoals jullie al konden lezen hebben we in Albany twee scholen bezocht: een privéschool en een publieke school. Het grootste verschil tussen deze twee scholen is dat de publieke school wordt betaald door de overheid en de privéschool niet. Deze privéscholen zijn over het algemeen beter en de kans op toelating tot privé-universiteiten is voor deze leerlingen groter. Daarnaast hebben de privéscholen veel kleinere klassen en er is er minder gevaar op school.

Albany Academy

Op de Albany Academy (de privéschool) werden wij gekoppeld aan een Amerikaanse leerling. Ze vertelde ons over hun school en we volgden haar in de lessen. Ook in de pauzes zaten we samen. Wat wij erg leuk vonden, was dat zij geen eten mee naar school hoeven te nemen, maar dat er gewoon een heel buffet is met allemaal broodjes, beleg, salades en warm eten. Ook gingen we naar een pep rally. Bij een pep rally komen alle leerlingen van een school bij elkaar om de sportteams aan te moedigen en naar de wedstrijden te kijken. De pep rally sloot af met een pingpongwedstrijd tussen een docent en een leerling. Telkens wanneer er een punt werd gemaakt, begon iedereen te schreeuwen en te juichen. Ook was er een mascotte, een soort teddybeer, die langs het publiek liep en ons opjutte om zoveel mogelijk geluid te maken.

Albany High

Op de publieke school liepen we ook met leerlingen mee. Deze school was groter dan de privéschool en bij de ingang was een metaaldetector om ervoor te zorgen dat er geen wapens mee de school in werden genomen. De kinderen van het Mondial College en de kinderen van het Kandinsky College werden in twee groepen gesplitst: de ene groep volgde eerst een paar lessen en ging daarna koken en sporten, de andere groep deed het andersom. Het sporten gebeurde buiten op een American football veld. Hier hebben de leerlingen altijd hun gymles als het mooi weer is. We kregen les van een gymleraar in American football. Daarna gingen we koken. We kookten in groepjes, bestaande uit zowel Nederlanders als Amerikanen. Sommige gerechten waren Amerikaans en andere Nederlands: zo maakten we onder andere American pancakes en stroopwafels. Toen het klaar was, mochten we natuurlijk alles proeven en opeten.

Al met al hebben we het op de scholen erg leuk gehad. We hebben een goed beeld gekregen van het Amerikaanse schoolleven en zelfs een paar nieuwe vriendschappen opgedaan. We zijn erachter gekomen dat er veel verschillen zijn tussen Amerikaanse publieke- en privéscholen, maar dat er nog veel meer verschillen zijn tussen Amerikaanse en Nederlandse scholen.

Over de samenwerking tussen het Mondial College en het Kandinsky College

Ddor Eva Nowack en Gerco Meeussen

Avontuur en ontmoetingen

Een reis vol avontuur, nieuwe mensen leren kennen en veel plezier beleven: dat kenmerkt voor ons de uitwisseling naar Albany. Het plezier en de ervaring zit in ons geheugen, maar de banden die er gesmeed zijn tijdens deze reis, blijven misschien wel voor eeuwig. Banden met mensen die je eerst alleen op school zag rondlopen, en banden met een enorm leuke groep van het Mondial College.

Voorafgaand aan de reis naar Albany waren er drie ontmoetingen die je kon gebruiken om de groep te leren kennen. De eerste kans was een barbecue die werd georganiseerd door Kandinsky-docenten op het Kandinsky College. Tijdens deze barbecue kon je lekker eten, met elkaar kletsen, en sporten en spelen. De laatste twee ontmoetingen voor de reis waren beiden georganiseerd door FAN. Dat waren de SunsetMarch en de onthulling van een plaket. Er was nog niet zoveel interactie tussen de leerlingen van het Kandinsky College en het Mondial College, maar het was handig om elkaar al een keer te hebben gezien.

Vriendschappen tijdens de reis

Het eerste deel van de reis naar Albany was met de trein. Het was redelijk vroeg, dus iedereen was nog een beetje sloom en slaperig. Na een tijdje begonnen de eersten echter met ‘nieuwe, vreemde’ leerlingen te communiceren en een klik ontstond! Er ontstonden op deze manier dus al snel vriendschappen tijdens het begin van de reis en het werd vanaf dit punt eigenlijk alleen maar gezelliger. Ook al was niet iedereen enorm goed bevriend, alle leerlingen konden wel met elkaar praten. Al de activiteiten die we ondernamen tijdens de reis hielpen goed mee wat betreft het sluiten van vriendschappen. Een goed voorbeeld was de al eerder genoemde barbecue en volleybalwedstrijd georganiseerd door de Dutch Settlers: we konden lekker kletsen tijdens het eten en tijdens de wedstrijd deed iedereen fanatiek mee en speelde iedereen goed samen.

Contact na de reis

De meeste leerlingen hebben nu nog contact (bijvoorbeeld via Snapchat en WhatsApp) met degenen met wie ze in Albany het beste konden opschieten. Daarnaast volgt eigenlijk iedereen elkaar wel op Instagram. Sommigen maken nu zelfs afspraken om samen te chillen of naar een feestje te gaan. Iedereen is erg tevreden over de reis en de mensen die we hebben ontmoet.

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!