#TOPPRESTATIE

“Dat examen
was best wel spannend.”

Een jaar eerder je examen Engels doen


door Jos Olsthoorn

Stel je voor. Je geeft Engelse les aan leerlingen in een voorexamenjaar en je merkt dat ze eigenlijk al op een veel hoger niveau zitten. Zou het dan niet fijn zijn als ze al een jaar eerder examen kunnen doen? Dit is wat Karien Wijngaards, docent Engels, dacht en ook wist te realiseren. In het afgelopen schooljaar hebben zes leerlingen uit mavo 3 al eindexamen gedaan voor het vak Engels. En de behaalde cijfers liegen er niet om: drie leerlingen scoorden hoger dan een 9. Hoe werkt dit? We vragen het aan Karien en een paar van haar leerlingen.

Het Anglia Certificate of English as a Foreign Language is internationaal erkend. Sommige niveaus bieden zelfs toegang tot Britse hogescholen en universiteiten. In het examen komt het volgende aan bod: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, luistervaardigheid, woordkennis en grammaticale kennis. Tijdens de lessen werk je ook aan spreekvaardigheid.

Karien: “De afgelopen jaren merkte we bij Engels in mavo 4 dat er verschillende leerlingen waren die al lang op examenniveau zaten. Als een examen het doel is, dan is de motivatie voor verdere verdieping niet altijd aanwezig. Dus waarom zouden we deze leerlingen niet al eerder examen laten doen, zodat ze in het examenjaar meer tijd over zouden hebben voor andere vakken? Of misschien zijn deze leerlingen wel bereid om een jaar later het Anglia-examen te doen. Zo’n Anglia-examen kan op verschillende niveaus. Dit is een certificaat dat overal in de wereld erkend is en laat zien op welk niveau leerlingen de Engelse taal beheersen. Vandaar dat ik op zoek ging naar de mogelijkheden.”

Wanneer kom je in aanmerking voor vervroegd examen?

“Binnen de vakgroep hebben we gekeken hoe we konden achterhalen welke leerlingen voor een vervroegd examen in aanmerking zouden kunnen komen. Als een leerling goed is in Engels, dan zou deze leerling in mavo 4 een hoog cijfer kunnen behalen. En dit zou weer de nodige compensatiepunten opleveren om te slagen. Dus als deze leerling al in mavo 3 examen gaat doen, dan moet er ook minimaal een 8 behaald kunnen worden.


Op basis van de behaalde resultaten bij de laatste Engelse toets in leerjaar 2 komt een aantal leerlingen in beeld voor een mogelijk vervroegd examen. We geven ze vervolgens in het begin van leerjaar 3 een eindexamen om te zien hoe de leerlingen hierop scoren. Is het resultaat naar tevredenheid, dan testen we deze leerlingen ook op hun schrijf- en luistervaardigheid. Dit doen we allemaal in periode 1 van leerjaar 3.”

Zelfstandig de stof doorwerken

“Voordat we zo’n examentraject ingaan, wordt een leerling wel uitgebreid besproken met de mentoren, andere docenten en afdelingsleiders, maar er wordt natuurlijk ook met de ouders en de leerling zelf gesproken. Als er geen verdere bezwaren zijn, zowel op school als daarbuiten, dan nemen we het besluit. Als wij denken dat een leerling het kan, dan gaat die leerling vanaf periode 2 van leerjaar 3 aan de slag met het PTA- programma van mavo 4. Ze maken dus in een kortere periode dezelfde toetsen. Dit kan onder meer omdat deze leerlingen gedurende het jaar zelfstandig het programma van toetsing en afsluiting van mavo 4 doorwerken.”

Drie succesverhalen van leerlingen

“Ik vond het fijn om op mijn eigen tempo en niveau
te werken aan Engels”.
Esther

Esther (7,7 met eindexamen)

”Ik kon gelukkig op mijn eigen tempo en niveau werken aan Engels. Het echte examen vond ik best een beetje spannend. Ik was bijvoorbeeld bang dat ik in die grote gymzaal iets zou laten vallen en andere allemaal naar mij zouden kijken. En dan moest ik ook nog twee uur lang in de gymzaal zitten dacht ik, maar toen ik na 1,5 uur klaar was, mocht ik gaan.”

Floor (9,1 met eindexamen)

“Ik vond het prettig dat ik zelfstandig buiten de les kon werken aan mijn Engels zodat ik geen ‘last ‘ had van de klassikale delen van de les. Het echte examen viel wel mee en ging best goed, wat ook uit mijn cijfer blijkt. Daarbij vond ik het best fijn ook dat ik nu al een keer geoefend heb hoe een examen in zijn werk gaat. Toen wij de eerste keer bij de mavo 4-klas toetsen moesten maken, keken ze wel even vreemd naar ons. Maar na die ene keer was dat wel verdwenen.”

Merel (9,3 met eindexamen)

“Ook ik vond het wel fijn dat ik op mijn eigen niveau kon werken. Dat we dat in de klas deden, was voor mij niet altijd even fijn. Soms was het dan wat lastiger om me te concentreren. Ik wist bij het examen even niet zo goed hoe het werkte en daarom was dat wel een beetje spannend. Ik zou het zeker aanraden aan leerlingen die dit ook aankunnen, omdat je jezelf dan niet hoeft te vervelen bij Engels. Het allergrootste voordeel is dat we dit jaar een examen minder hebben en ook dat we nu tijdens toetsweken iets meer lucht hebben. “

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!