#HANDIG

Hoe overleef ik… de toetsweek


door Renske Heskes, h4e

ANTI-TIP

Sommige van ons vinden de toetsweek hartstikke chill, lekker veel vrij, meestal pas laat naar school en geen moeilijke lessen. Maar de meeste van ons krijgen spontaan uitslag als ze er al aan denken. De grote hoeveelheden aan stof die je moet leren en de vele toetsen achter elkaar leveren vaak toch veel stress op. Om je te helpen die stress te verminderen zijn hier wat tips.


Ten eerste: begin zo laat mogelijk met studeren anders ben je het toch alweer vergeten! Leer alleen de samenvatting, dat is toch alle belangrijke stof. Waarom zouden ze die samenvatting anders maken? Geen planning maken. Levert alleen maar extra stress op en wint het uiteindelijk toch niet. Maak geen oefenopgaves, je krijgt in de toets toch weer andere opdrachten. Studeer met hele harde muziek aan, dan heb je tenminste toch nog wat om van te genieten.


Dit is dus wat je niet moet doen. Maar wat dan wel?

TIP 01

Zorg voor een rustige leeromgeving. Vaak helpt het om je werkplek op te ruimen zodat je gestructureerd kunt werken. Als je het moeilijk vindt om je te concentreren, is het belangrijk om je af te sluiten van de menigte.

TIP 02

Muziek luisteren tijdens het studeren kan helpen maar niet voor iedereen. Met hele drukke en harde muziek is het moeilijker om je te concentreren op het toetsstof. Misschien kun je ook proberen muziek te luisteren zonder woorden erin.

TIP 03

Niet te lang achter elkaar studeren. Als je te lang achter elkaar studeert, blijft de stof minder goed hangen. Niet blokken dus maar naar elk half uurtje leren een pauze nemen van tien minuten.

TIP 04

Te lang stil zitten is ook niet goed voor je hersenen en daardoor ook niet goed voor je leerprestaties. Probeer dan ook op z’n minst 30 minuten te sporten per dag. Huiswerk is niet altijd een excuus, sporten is goed voor je doorbloeding waardoor je beter kunt leren. Ook kan het fijn zijn om even afleiding te hebben en je hoofd leeg te maken.

TIP 05a

Een planning maken werkt voor veel mensen. Het is dan wel belangrijk dat je je daar dan ook aan houdt. Het is aan te raden om je planning ongeveer twee of drie weken voor de toetsweek te maken.

TIP 05b

Advies voor een planning maken:

  • Maak een lijstje met de stof voor elke toets wat je moet leren.
  • Noteer de data van elke toets.
  • Schat ongeveer hoeveel tijd je nodig hebt om voor dat vak te leren.
  • Het verdelen van de stof over de drie weken.
  • Begin met het plannen en leren van de eerste toetsen en kijk wat het belangrijkst is.
  • Vink af wat je gedaan hebt en maak het voor jezelf overzichtelijk.

TIP 06

Ondanks dat we bijna allemaal wel houden van een stukje chocola of een wat chips is dat helaas niet de juiste voeding om je goed te concentreren. Fruit en groente wordt wel aangeraden voor het leren. Mocht je daar niet van houden, dan zijn onder andere nootjes en yoghurt ook goed voor de concentratie.

TIP 07

Begin niet te laat met studeren en denk niet te snel dat je het kent. Als je denkt dat je het na vijf uur goed genoeg kent, heb je misschien nog wel een uurtje nodig om het helemaal te kunnen beheersen.

Hopelijk hebben deze tips jullie geholpen.
Heel veel succes met leren!

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!