#NIEUWS


Art & Design, een vak voor de toekomst!

Door Faisa de Vreugd

De vakgroep beeldend op het Kandinsky College Nijmegen is volop in beweging. Met een vernieuwd docententeam is de laatste tijd hard gewerkt aan vernieuwing van de vakinhoud. Daarmee heeft het vak beeldende vormgeving ook een nieuw jasje gekregen: Art & Design heeft de toekomst. Maar wat leer je daar nou eigenlijk?

Ambachtelijk en digitaal

In onze lessen richten wij ons op ambachtelijke en digitale vaardigheden ten behoeve van kunstzinnige en toegepaste vormgeving. Het vak Art & Design bevat een praktijk- en een theoriegedeelte. Het praktijkgedeelte bestaat uit tweedimensionale, driedimensionale en digitale opdrachten. Hierin wordt bèta-technisch onderwijs geïntegreerd. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een voertuig met gebruik van een zonnepaneel. Het theoriegedeelte is gebaseerd op het gehele veld van kunsttheorie en bevat onder andere kunstgeschiedenis, kunstbeschouwing en filosofie. Daarbij kijken we naar hoe maatschappelijke veranderingen vastgelegd zijn in beeld.

Regie

Van het eerste leerjaar tot en met het eindexamen krijgt de leerling steeds meer regie over het eigen leerproces. In de onderbouw is elk leerjaar nog gerelateerd aan een thema: kleur in leerjaar 1, licht in leerjaar 2 en ruimte in leerjaar 3. We beginnen vanuit een brede basis: van het leren portrettekenen zoals Rembrandt tot het bewerken van gemaakte foto’s met Adobe Photoshop. Evalueren is daarbij een belangrijk onderdeel. Leerlingen leren op constructieve wijze feedback te geven, creatieve oplossingen te bedenken voor bepaalde problemen en te reflecteren op hun eigen werk. De leerling onderzoekt, verbreedt, verdiept en krijgt inzicht in zijn kwaliteiten. Zo maken zij grote sprongen op hun weg naar het eindexamen!

Tegels en etiketten

Binnen het vak Art & Design is veel ruimte voor vakoverstijgend onderzoek en ondernemerschap. Zo ontwierpen onderbouwleerlingen de maskers voor onze schoolmusical Hakuna Matata en vertalen zij de speerpunten van het Kandinsky College in een vormgeving voor sanitairtegels voor de vernieuwbouw. In de bovenbouw ligt de nadruk op vakoverstijgend werken, bijvoorbeeld door samen te werken met bedrijven. Het jaarlijks ontwerpen van de Oersoep-etiketten is daar een goed voorbeeld van. Hiermee wordt contextrijk leren in opdrachten gestimuleerd en het leren van soft skills vergroot. Dus: hoe stuur je je ontwerp bij? En hoe zorg je ervoor dat je koers behoudt bij positieve feedback; hoe houd je de klant tevreden? In het vak Art & Design ontwikkelt de leerling dus ook de kennis, vaardigheden en attitude die van belang zijn voor zijn of haar verdere toekomst.

Ben je benieuwd wat we nog meer doen? Spreek een van ons aan en kom vooral een keertje kijken of meedraaien bij een van onze projecten!

v.l.n.r. Jelena van Buuren, Mariken de Leede, Faisa de Vreugd en Nynke van de Kamp

Wie is wie?

Klik op de ronde oranje buttons om meer te lezen over Vakgroep beeldende vorming*

*Caroline Katsburg kon helaas niet bij de fotosessie zijn, maar haar verhaal lees je hieronder:

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!