#MIJNWERELD


Wat heeft jouw wereld geopend?

Docent beeldende vorming, kunstgeschiedenis en design Nynke van de Kamp

Door Klinte de Rijck

"Kandinsky College Nijmegen opent je wereld”, dat is de slogan die bij ons op de vlaggen en deuren prijkt. Maar wat betekent het eigenlijk? Hoe jouw wereld voor je open gaat, is voor iedereen anders. Daarom besteden we in Kandinsky Nieuws aandacht aan een serie verhalen van docenten, medewerkers en leerlingen, die antwoord geven op de vraag: “wat heeft jouw wereld geopend?" In deze editie lees je over de avontuurlijke drijfkracht van Nynke van de Kamp, docent beeldende vorming, kunstgeschiedenis en design.

Een bijzonder boek

“Eigenlijk is het op een heel duidelijk punt ontstaan, de beslissing die mijn wereld is gaan openen: ik was ongeveer 14 jaar oud en kreeg van mijn ouders een boek voor mijn verjaardag. Dit boek veranderde mijn wereldbeeld. Ik wilde NU METEEN op reis. Op een zeilreis over de wereldzeeën, in het gezelschap van mijn maatje, mijn kat Phileas. Het boek dat ik las was Solo van Tania Albi. Zij was toentertijd het zeilmeisje van Amerika, zoals Laura Dekker dat een paar jaar geleden bij ons was. Gelukkig wisten mijn ouders me weer met beide benen op de grond te krijgen. Waar haalde ik immers het geld vandaan om een boot van te kopen...?

Avontuur

In de loop van de jaren werd mij duidelijk dat ik het heerlijk vind om op ontdekkingstocht te gaan. Nog niet letterlijk, maar ik bleek te houden van momenten waarop iets totaal anders loopt dan gepland. Ik merkte dat ik uit dat soort momenten de meeste energie haal en het meest leer. Een voorbeeld: we namen het Volkswagenbusje van mijn ouders mee naar het zuiden van Frankrijk. Na Parijs gingen we voor de eerste keer tanken. Ik, gewend om benzine te tanken, gooide de tank vol, maar kwam er halverwege achter dat deze auto op diesel reed. Tja… wat nu? Met mijn beperkte kennis van het Frans en geen Engelssprekende Fransen in de buurt, kwam ik niet ver. De adrenaline stroomde door mijn lijf en binnen een mum van tijd hadden we drie mogelijke oplossingen. We hebben uiteindelijk de minst avontuurlijke en duurste oplossing gekozen: de auto op laten halen en laten leegpompen. Maar als het aan mij lag was dit een groot avontuur geworden.

‘De Warmte Schoen’

Mijn onderzoekende houding kwam ook naar voren tijdens mijn eindexamen op ArtEZ. Ik had in eerste instantie alleen de wens om infrarood warmte te gebruiken voor het examen, maar al doende rolde er een conceptuele schoenenlijn uit: ‘De Warmte Schoen’. Door te lopen creëer je energie. En wanneer je koude voeten hebt kun je de infrarood warmtestrip aanzetten die op een straal van ruim een halve meter nog voelbaar is. Dit examenwerk viel op bij een scout van The Royal College of Arts uit London, die mij heeft uitgenodigd voor de Master Footwear, Accessoires & Millinery. Het leuke aan deze opleiding is dat design en technische ontwikkelingen nauw verbonden zijn met elkaar. Het vakoverstijgende tussen Art & Design en bèta is voor mij dan ook een heel interessant gebied.

Onderwijs als ontdekkingstocht

Ook mijn werkzaamheden hier op school zie ik als één grote ontdekkingstocht. Van het reilen en zeilen in het iMac-lokaal tot de werking van de 3D-printer en het ontwikkelen van een digitale leerlijn. Die avontuurlijke kijk op het leven, het out-of -the-box denken en je wereld openen, dat is iets wat ik graag wil uitdragen en meegeven aan leerlingen. Bijvoorbeeld tijdens de Xplore-uren en tijdens de persoonlijke begeleiding van bovenbouwleerlingen in hun creatieve proces: niet vooraf weten wat het eindproduct wordt, maar gewoon ergens mee beginnen, maak niet uit wat, met een vaag einddoel in gedachten. Daarna onderzoeken en veel vragen stellen... Wat doet het? Wat kan het? Hoe reageert het als…? Als ik nu…? Wat weten anderen al hierover? Wat kunnen zij me vertellen…? Het onderzoeken, het doorzetten, geen genoegen nemen met het eerste idee, maar open staan om verder te kijken dan je neus lang is - daar geloof ik in. Ieder mens leert, altijd en overal. Misschien loop je tegen een hobbel aan, maar wat als deze hobbel ‘gewoon’ een vaardigheid is die je nog moet leren? Wat als je niet vastloopt op deze hobbel, maar kijkt naar de duizend-en-één andere mogelijkheden en oplossingen die er zijn?

Meisjesdroom wordt werkelijkheid

Over out-of-the-box denken gesproken: die onbetaalbare meisjesdroom om de wereld rond te zeilen is niet langer meer een droom! Ik verzon een manier om aan geld te komen voor de boot, zo veranderde mijn droom in een mogelijkheid. Op dit moment bouwen mijn partner en ik (vooral mijn partner) namelijk twee huizen in Stavoren, Friesland. Deze twee huizen liggen aan het water, op 50 meter afstand van de Elfstedentochtroute en hebben alle twee vijf slaapkamers met een badkamer. Ze zijn bedoeld voor toeristische verhuur en betekenen voor Bert en mij het inkomen dat we nodig hebben om op zee te kunnen leven. De boot moet nog uitgezocht worden, de kennis nog verankerd en de skills nog getraind, maar de route is grofweg al bepaald en het jaar van vertrek ligt vast! Ik hoop dat we met deze reis niet alleen onze eigen wereld letterlijk zullen openen, maar dat jullie, zodra we vertrekken, met ons meereizen via o.a. social media, zodat we ook jullie kijk op de wereld kunnen vergroten!

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het via: