#CORRESPONDENTBUITENLAND

door Anmara Dijkstra

Vrijwilligerswerk in Cambodja

Met een groep van 16 leerlingen en 2 docenten zijn we in december ruim twee weken naar Cambodja geweest. De reis was geweldig. Wat hebben wij veel gezien en meegemaakt en wat een prachtig resultaat hebben al onze acties gehad. We konden Sareth Brak maar liefst €11.748,10 overhandigen voor zijn Stichting RSP (Raise and Support the Poor). We willen iedereen nogmaals heel hartelijk bedanken voor het ondersteunen van onze acties!

De reis

Onze reis begon in Nijmegen waar wij met de bus naar Schiphol reden om daar het vliegtuig te pakken naar onze eerste stop, Hong Kong! Eenmaal aangekomen was daar de eerste verbazing; wat was het vliegveld groot en mooi. Door de immense ramen zagen we de bergen van Hong Kong en de vliegtuigen landen en opstijgen. Een uurtje later vlogen we verder naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Hier werden we opgewacht door Sareth Brak.

RSP

Sareth Brak heeft de stichting RSP opgericht. RSP staat voor Raise and Support the Poor. Deze stichting zorgt ervoor dat de kansarme kinderen een betere toekomst krijgen door scholing en een basis gezondheidzorg. Daarnaast proberen ze betere leefomstandigheden te creëren voor alle inwoners van de omliggende dorpen door het oprichten van scholen, een bibliotheek en een ziekenhuis. Het project probeert basiszorg te verlenen aan ongeveer 10.000 mensen.

Indrukwekkende verleden van Cambodja

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh gingen we naar het hotel, waar we even konden opfrissen om vervolgens de stad in te gaan. We zijn twee dagen in Phnom Penh gebleven, waar we veel van de stad hebben gezien. Zo zagen we het verschrikkelijke Tuol Sleng, een oude basisschool die tijdens het Pol Pot regime is gebruikt als gevangenis en martelkamer. Talloze mensen zijn hier gemarteld en vermoord op de meest lugubere manieren. Het bezoek aan dit gebouw maakte bij sommigen veel emoties los. Behoorlijk onder de indruk van wat we gezien hadden, keerden we terug naar het hotel om onze tassen te pakken en ons klaar te maken voor onze reis naar het platteland. Onderweg zijn we nog gestopt bij Choeung Ek, ook wel de Killing Fields genoemd. Hier werden gevangenen vanuit Tuol Seng naar toegebracht en vermoord. Wij zagen hier een grote toren van botten en schedels. Na deze stop vervolgden we onze weg naar RSP. Iedereen had hier lang naar uitgekeken en was blij dat het eindelijk zo ver was.

Warm welkom

Toen we aankwamen stond de hele familie op ons te wachten. We werden hartelijk begroet en ze vonden het geweldig dat we er waren. Nadat we kwartier hadden gemaakt kregen we onze eerste echte Cambodjaanse maaltijd en gingen we in gesprek met Sareth over het leven op het platteland. We mochten alles vragen wat we maar wilden. Dit leverde interessante en hilarische gesprekken op.

Na een week zat ons avontuur op het platteland er helaas op. We zijn, na afscheid te hebben genomen van de familie, terug gegaan naar Phnom Penh. Hier kregen we veel vrij tijd en hebben we ook het National Museum bezocht.

Werkzaamheden en activiteiten

Onze week op het platteland was heel bijzonder. Onze grootste opdracht was het aanleggen van een weg. We hebben zeven hopen, bestaand uit zand, steen en klei, los moeten hakken en dit vervolgens verplaatst met mandjes. Daarna hebben we er nog een laag zand en een laag grind overheen gestort, zodat er minder verzakkingen zouden plaatsvinden door de regen. Hierbij werden we geholpen door de jonge monniken en kinderen die daar woonden. Zij waren ontzettend enthousiast en werkten heel hard. Naast het leggen van de weg hebben we ook gewerkt aan het ziekenhuis. We hebben zand, water, steen en cement naar het dak getakeld om het daar te mixen. Na het mixen werd het beton in een soort van kisten gestort om zo de palen te gieten die dienen als ondersteuning voor het dak. Ook hebben we muurtjes gemetseld die dienen als fundering voor de zonnepanelen.

Naast het werken hebben we Engelse les en muziekles gegeven aan de kinderen. We hadden twee saxofoons meegenomen. De kinderen kenden deze instrumenten niet en vonden de muziekles erg leuk om te doen. Naast het spelenderwijs leren van de hoge en lage tonen hebben we ook de vogeltjesdans gespeeld, waarbij Kandinsky-leerlingen de kinderen het bijbehorende dansje hebben geleerd. Dit zorgde voor veel plezier. Na het werk hebben we veel met ze gevoetbald en gespeeld. Het was een hele leuke ervaring aangezien de kinderen zo blij waren met heel weinig spullen. Daar kan in Nederland nog heel veel van geleerd worden.

Angkor Wat

De laatste bestemming van onze reis was Siem Reap. Dit is een stadje in het noordwesten van Cambodja. Het is een stadje met veel toerisme en ligt heel dicht bij Angkor Wat, het grootste tempelcomplex van Cambodja. We zijn op een ochtend rond 5.00 uur vertrokken om de zonsopgang boven Angkor Wat te zien. Wat een prachtig uitzicht! Verder hebben we meerdere tempels bezocht, het nationaal museum en vooral heel veel vrije tijd gehad om lekker te shoppen. Na drie dagen zijn we weer terug gegaan naar Phnom Penh, waar we de volgende dag het vliegtuig terug naar Nederland hebben genomen.

Cambodja was een groot avontuur, met een onwijs leuke en gezellige groep. We hebben de meest geweldige maar ook confronterende dingen gezien. Het is een ervaring die ons altijd bij zal blijven en waar we met plezier aan terug zullen denken.

Meer weten over RSP? Kijk dan eens op: www.raisethepoor.org

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!